Legea care schimbă jocul: Protecția consumatorilor în fața dobânzilor excesive
Într-o lume în care instituțiile financiare nebancare și entitățile de recuperare a creanțelor își țes pânzele de interes în jurul consumatorilor, o nouă lege vine să echilibreze balanța. Adoptată de Camera Deputaților pe 26 martie, aceasta a fost contestată de Grupul parlamentar al Uniunii Salvați România și deputați neafiliați, dar Curtea Constituțională a României a respins obiecțiile pe 11 iulie, declarând legea constituțională.
Reguli noi în favoarea consumatorilor
Legea aduce o serie de măsuri menite să protejeze consumatorii în raporturile lor cu instituțiile financiare nebancare și entitățile de recuperare a creanțelor. Aceasta stabilește reguli împotriva dobânzilor excesive, cu scopul de a menține echilibrul contractual și de a asigura integritatea pieței financiar-bancare interne.
Limitări ale dobânzilor și costurilor creditării
Actul normativ prevede că dobânda anuală efectivă (DAE) la creditele ipotecare pentru investiții imobiliare nu poate depăși cu mai mult de 8 puncte procentuale dobânda la facilitatea de creditare practicată de BNR pe piața financiar-bancară internă. În cazul creditelor de consum, DAE nu poate depăși cu mai mult de 27 puncte procentuale dobânda la facilitatea de creditare practicată de BNR.
Excepții și condiții speciale
Legea prevede și o serie de excepții. În cazul creditelor de consum în valoare maximă de 5.000 lei, costul total al creditării nu poate depăși 1% pe zi și valoarea totală plătibilă de către consumator nu poate depăși dublul valorii totale a creditului. Pentru creditele de consum cu valoare cuprinsă între 5.001 lei și 10.000 lei, costul total al creditării nu poate depăși 0,8% pe zi, iar pentru cele cu valoare cuprinsă între 10.001 lei și 25.000 lei, costul total al creditării nu poate depăși 0,6% pe zi.
Protecție suplimentară pentru consumatori
În cazul în care nivelul DAE sau costul total al creditării pe zi și/sau valoarea totală plătibilă de către consumator sunt mai ridicate decât plafoanele stabilite, aceste niveluri vor fi reduse, la cererea consumatorului, fie pe cale amiabilă, fie pe cale judecătorească, fie prin apelarea la o entitate de soluționare alternativă a litigiilor. Cererea consumatorului poate fi făcută direct sau prin intermediul unei asociații de consumatori.
Revizuirea contractelor și sancțiuni pentru practici comerciale incorecte
Legea prevede că, în situația depășirii plafoanelor prevăzute, consumatorul poate solicita creditorului financiar revizuirea contractului. În caz de refuz explicit al cererii de revizuire amiabilă a contractului sau în caz de întârziere cu mai mult de 45 de zile a răspunsului la o astfel de cerere, consumatorul va putea solicita instanței competente adaptarea judiciară a contractului. De asemenea, legea stabilește că practicile comerciale incorecte, cum ar fi utilizarea de dobânzi excesive sau ascunderea cu rea-credință de dobânzi și anatocisme sub alte denumiri de costuri, se sancționează conform Legii nr. 363/2007.
Aplicabilitatea legii și intrarea în vigoare
Legea este aplicabilă și contractelor în derulare, respectiv contractelor active la data intrării în vigoare a prezentei legi, aflate în maturitate și pentru care întârzierile la plată sunt de cel mult 60 de zile. Dispozițiile prezentei legi intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Sursa: Top Secret Craiova